Thailand met zijn prachtige natuur! - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu Thailand met zijn prachtige natuur! - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu

Thailand met zijn prachtige natuur!

Blijf op de hoogte en volg Koen en Mandy

28 Augustus 2016 | Thailand, Chiang Rai

Wat gaat de tijd toch snel, vanavond is alweer onze laatste avond in Thailand. Maar voordat ik daar over vertel, eerst deze week. Ik was gebleven bij de dag voordat we naar Ayutthaya gingen, de laatste avond in Kanchanaburi. 's Ochtends vroeg pakten we de locale bus naar Suphanburi en daar stapten we over op een mini van. Een man uit de Fillipijnen vertelde ons dat we het best een fiets konden huren in Ayutthaya, hij vertelde ons bij wie en welke kant dat op was toen we aankwamen in Ayutthaya. De reis in de bus was weer schitterend, de omgeving hier is echt zo prachtig. Maar toen we in Ayutthaya aankwamen wilden we eerst af van onze backpack, die hadden we namelijk ook meegenomen want we zouden 's avonds de nachttrein pakken naar Chiang Mai. Dus wij liepen door de straten op zoek naar een betrouwbaar hostel waar we onze backpacks achter konden laten. We hadden er één gevonden, alleen die wilden niet op onze backpacks passen dus gingen we weer verder op zoek naar een andere. Gelukkig vonden we er toen redelijk snel één, die niet alleen op onze backpacks wilden passen (er lagen er al best veel in de lobby), maar waar we ook fietsen konden lenen, met mandje en al! Dus daar gingen we, zonder zware backpack, op de fiets in Thailand, tussen alle auto's, op zoek naar de tempels. De eerste tempel hadden we al best snel gevonden, de man van het hostel had ons een kaart gegeven waarop hij een route had getekend. De andere tempels konden we ook best makkelijk vinden, ze waren allemaal heel oud (Ayutthaya was vroeger één van de hoofdsteden van Thailand), maar wel allemaal heel prachtig! De foto's staan op facebook (ik zal er hieronder misschien ook nog wat posten, alleen is het internet hier heel traag dus ik denk niet dat dat vandaag gaat lukken). Het was alleen wel erg warm om te fietsen, dus helemaal bezweet kwamen we aan het eind van de middag weer bij het hostel aan, waar we heel lief hebben gevraagd of we even mochten douchen, en dat mocht! Wij super blij natuurlijk! Daarna zijn we de rivier overgestoken met een bootje, zodat we dichtbij het treinstation nog wat konden eten, we kwamen bij het bootje nog twee Belgen tegen die dezelfde nachttrein zouden nemen als wij. Wij gingen naar de overkant en hebben daar wat gegeten, alleen wilden die mensen blijkbaar al afsluiten, dus we hebben onze cola maar snel opgedronken en zijn nog even naar de 7-11 gegaan (dit is de winkel van Thailand waar je alles kunt krijgen en waar airco is, dit is echt onze favoriete winkel, en hij zit bijna op elke straathoek in heel Thailand!). Daarna maar richting het station, wachten totdat onze trein zou komen. Een kwartiertje later dan gepland kwam de trein aan en daar begon ons avontuur, de Belgen sliepen helaas twee wagons verder, dus die hebben we een goede reis gewenst maar verder niet meer gezien. De nachttrein was koud, er was namelijk airco en die stond de hele dag en nacht aan. We sliepen in een stapelbed Koen boven en ik beneden. In het andere bed beneden tegenover ons lag al iemand, die had het gordijntje al dicht gedaan. Wij hebben nog even een aflevering van een serie gekeken en toen gingen wij ook een poging doen om te slapen. Maar men wat was het koud. Achteraf gezien had ik gewoon sokken en een legging aan moeten doen. Het schudden van de trein viel wel mee, alleen telkens als de trein stopte voelde je dat wel erg goed. 's Ochtends rond 9 uur kwamen we aan in Chiang Mai, nog best wel moe en een ervaring rijker. We hadden al een hostel geboekt, alleen was het hostel wel een stukje verwijderd van het treinstation, en alle tuktuk chauffeurs stonden al weer klaar om de toeristen naar de stad te brengen. Ook wij moesten er aan geloven. Toen we aankwamen bij ons hostel wilde de chauffeur niet uitstappen, daardoor voelde de buurt een beetje gek aan. Ons hostel zelf was verder prima, we moesten alleen door een klein steegje voor we weer in de stad kwamen. We zijn meteen op zoek gegaan naar een wasserette want de was moest echt gedaan worden. Gelukkig hadden we er online al één gevonden en vonden we die in de stad ook best snel, we zijn terwijl we de was aan het draaien waren, nog maar even op tempel bezoek gegaan. De tempels zijn hier ook weer prachtig, maar de mooiste tempel van Chiang Mai volgens de inwoners ligt op de berg, Wat Phrathat Doi Suthep. Eerst de was maar even ophangen in ons hostel en dan gaan we naar de prachtige tempel op de berg. Wat is het uitzicht vanaf hier prachtig over de stad en wat is de tempel prachtig. Alleen is het jammer dat het regent, maar dat mag de pret niet drukken, de laaghangende bewolking doet dat wel enigszins omdat we daardoor een iets minder uitzicht hebben.. Maar we zijn op vakantie, in een prachtig land en wat zien we toch steeds prachtige dingen. We gaan weer naar beneden waar we een andere prachtige tempel mogen bewonderen, de Wat Chedi Luang. Dit is een oude tempel, waar alleen toeristen geld moeten betalen om binnen te komen.. Maar de tempel is prachtig en we zijn erg blij dat we wel naar binnen zijn gegaan. 's Avonds zijn we naar de night market gegaan, in ieder geval dat dachten we, het was een locale markt, die ook super gezellig was, maar het was niet de markt waar we naar op zoek waren. Na deze lange dag besloten we weer terug te gaan naar ons hostel, en besloten we om morgen eindelijk een keer rustig aan te doen en uit te slapen.
En dat hebben we gedaan, vandaag zouden we rustig aan doen, we hebben twee markten bezocht, en de rest van de middag hebben we gezellig gekaart bij ons hostel tussen de ratten (die zaten buiten en kwamen steeds dichterbij, niet echt chill). We hebben bij ons hostel voor morgen een whitewater rafting geboekt, een keer heel wat anders dan wat we tot nu toe hebben gedaan. 's Avonds zijn we naar de night market geweest, die een beetje tegen viel, het was ons een beetje te toeristisch, dus nadat we over de markt heen hebben gelopen zijn we maar weer terug gegaan naar de lokale avond markt van de avond daarvoor. Daar hebben we nog een beetje gegeten en uiteraard een fruitsmoothie gedronken.
's Ochtends zouden we om 10 uur worden opgehaald met een bus voor het raften. Om half 11 was het busje er eindelijk en begon het avontuur. Door een prachtige gebied met allemaal olifanten en prachtige natuur kwamen we aan bij het base camp, van waar we naar boven zouden gaan om te gaan raften. We hebben hier eerst geluncht en zijn toen naar boven gegaan. Wij zaten samen in een raft met twee Amerikanen, die waren echt super aardig en we hadden een goede teamwork. Onderweg kwamen we nog olifanten tegen die in de rivier verkoeling zochten en genoten we van de prachtige natuur. Het was echt een geweldige ervaring! Na dit spektakel besloten we op tijd naar bed te gaan omdat we morgen weer verder zouden reizen, richting Pai! We zouden om 8 uur opgehaald worden met een mini van. Alleen werd dat 9 uur voordat die er was, maar we waren onderweg naar onze volgende bestemming! En wat een prachtige weg, behalve dan de 762 bochten die waren wat minder, maar het uitzicht was echt prachtig! Toen we aankwamen in Pai hebben we de eigenaar van ons nieuwe hostel laten bellen en die stuurde iemand die ons op kwam halen. We zaten namelijk een stukje van het centrum, maar wel met een prachtig uitzicht over de bergen van Pai. Toen we waren gesetteld gingen we weer naar beneden naar het dorpje om een scooter te huren, de eerste keer op een scooter voor ons allebei. Eerst maar even gekeken hoe dat ding moest starten en toen vloog ik er bijna af, die vrouw van de verhuur was al bang dat ik meteen zou verongelukken. Maar toen ik eenmaal door had hoe ik gas moest geven en doseren, dit werd namelijk niet verteld en moest je zelf maar uitzoeken, toen ging het wel goed en ging we samen op één scooter de omgeving van Pai verkennen. De eigenaar van het hostel had al verteld wat een handige route was, we wilden vast een klein stukje doen zodat we morgen minder hoefden te doen. Alleen reden we verkeerd en begonnen we bij een waterval, die trouwens prachtig was. We hadden alleen geen zwemkleding bij ons en dus besloten we om na een paar foto's en na een tijdje genieten van het uitzicht op deze prachtige waterval weer verder te gaan. En toen we onderweg waren begon het ineens te regenen, niet normaal. Dus wij deden onze regenjasjes aan, zodat we in ieder geval een beetje droog bleven en dat de tas droog zouden blijven en gingen verder. Tot we bij een restaurantje aankwamen waar we hebben geschuild, voor anderhalf uur.. Maar we waren niet de enigen. Er kwamen al snel nog twee Amerikanen aan en daarna volgden ook drie mensen uit Israël en één uit India. En die mensen uit Israël waren overal op voorbereid. Ze hadden een gasflesje en een gasstelletje bij zich en ze hebben koffie gemaakt en wij mochten het ook proberen. Het was best wel lekker, wel een beetje zoet, maar het was best lekker om weer een keer koffie te drinken en een beetje op te warmen van die regen. Toen het stopte met regenen besloten we het dorpje in te gaan om wat te gaan eten en daarna weer naar boven te gaan om nog wat foto's op de laptop te zetten. De volgende dag maakten we de loop af, we kwamen langs watervallen, een Chinees dorpje, prachtige rijstvelden en uitzichtpunten, we zagen olifanten en hebben door de Pai Canyon gelopen. Wat is Pai toch prachtig, de natuur in het Noorden is echt prachtig! Zoveel groen, zoveel rijst, zoveel bomen, zoveel dieren, zoveel moois! Omdat we morgen weer verder zouden gaan naar Chiang Rai, besloten we om de scooter in te leveren en wat te eten (pannenkoekjes met bananen en nutella, echt heerlijk!) en liepen we daarna naar boven. We vroegen aan de eigenaar hoe we dat morgen moesten doen, want we wilden naar Chiang Rai, en wat bleek we moesten eerst weer terug naar Chiang Mai, dus weer alleen 762 bochten, en dit keer hadden we een man die ontzettend hard reed en een jongetje achterin die moest overgeven.. Niet echt een heel fijn ritje dus... Daarna gingen we vanaf Chiang Mai verder naar Chiang Rai, gelukkig stond er al een bus klaar en konden wij nog mee! Aangekomen in Chiang Rai besloten we zelf naar ons hostel te lopen, een beetje benen strekken na zolang in de bus zitten is niet zo vervelend. We belanden op een lokale markt, midden in het centrum, alle straten waren afgezet. Het was een heel gezellige markt, alleen was onze backpack op onze rug best zwaar dus besloten we een beetje door te lopen. Aangekomen bij ons hostel bleek dat we weer niet een heel chille buurt hadden uitgekozen, dit keer waren er heel veel honden, die je volgen en die blaffen en die ineens op je af komen rennen en grommen. Maar we moesten echt weer een was doen dus besloten we weer op zoek te gaan naar een wasserette en gooiden we onze was hierin. Het duurde vet lang voordat de was klaar was, als er 15 minuten stond sprongen er ineens weer 40 minuten bij heel gek. Dus gingen we na een tijdje maar de stad weer in om wat te eten, want we hadden honger! De markt was nog steeds gaande dus daar liepen we gezellig overheen, we besloten bij een fancy restaurantje te gaan eten, ons drinken werd uit het flesje steeds voor ons ingeschonken, dat mochten we niet zelf doen.. Het was best wel lekker en het was nog geen 8 euro met z'n tweeën. Het is hier echt super goedkoop! We wilden een tour boeken voor morgen omdat we niet wisten hoe we bij de witte tempel en de gouden driehoek konden komen, maar toen we de prijzen daarvoor zagen liepen we maar door naar het busstation om daar naar de opties te vragen. Gelukkig gingen er ook gewoon bussen, dus dat zouden we morgen doen. We vroegen ook meteen hoe we naar Laos konden komen, maar daar gingen ook bussen naar toe dus dat is mooi ideaal! We werden door een tuktuk chauffeur teruggebracht naar ons hostel, we probeerden hem te vragen of hij nog even bij de wasserette wilde stoppen, die was aan het begin van de weg van ons hostel, maar dit begreep hij niet, dus toen we bij de wasserette aan waren gekomen vroeg ik maar even of hij wilde stoppen en toen begreep hij wat wij hem probeerden te zeggen.
Vandaag hebben we de witte tempel en de gouden driehoek bezocht, toch wel een beetje de hoogtepunten van Chiang Rai dus die wilden we niet missen. De witte tempel was prachtig, al was het er ontzettend druk. De gouden driehoek was ook wel erg indrukwekkend om te zien, drie landen die samen komen, Thailand, Laos, Myanmar, allemaal landen die we nog zullen bezoeken, en Thailand hebben we nu al bezocht (nou ja het noorden dan). We wilden vanavond weer over de markt lopen maar die was er vandaag niet, misschien was het een zaterdagmarkt of zo, we hebben geen idee. We hebben dus maar wat gegeten bij een klein restaurantje op de weg naar ons hostel. En nu schrijf ik dit verhaal op onze laatste avond in Thailand. We hebben besloten om morgen om half 7 weg te gaan met een tuktuk, die zal hier dan zijn als het goed is, om dan vervolgens richting Laos te gaan, zodat we kunnen beginnen aan een nieuw land, met nieuwe mensen en nieuwe bezienswaardigheden en een nieuwe munt, de kip! We zijn super benieuwd. We zullen morgen, als dat nog kan, op de slowboat (waar we twee dagen op zullen zitten, nou ja eerst een dag, en dan slapen we 's avonds in een klein dorpje en gaan we de volgende dag weer verder), en dan zullen we aankomen in Luang Prabang, de eerste grote stad in Laos die we zullen bezoeken. De slowboat moet prachtig zijn, deze gaat namelijk over de mekong rivier en het uitzicht over de prachtige natuur en huisjes met mensen moet heel erg mooi zijn, we zijn heel erg benieuwd! Laos here we come!
En lieve mensen heel veel succes met werken en naar school gaan, wij vermaken ons hier wel ;)