Het prachtige en pure Myanmar - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu Het prachtige en pure Myanmar - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu

Het prachtige en pure Myanmar

Blijf op de hoogte en volg Koen en Mandy

26 Oktober 2016 | Myanmar, Inle

Mingalabar lieve mensen!
We zijn ondertussen al weer bijna twee weken in Myanmar en het avontuur in dit geweldige land komt ten einde. Bagan was echt geweldig, en met dit in ons achterhoofd reizen we verder naar Mandalay. Als we in Mandalay aankomen merk ik hoe ziek en zwak ik ben, en besluiten we eerst maar even bij te komen van de lange reis van vandaag in de bus. We willen niet de hele dag niks doen en de was moet gedaan worden, dus Koen gaat op pad om de was in te leveren bij een was service. ’s Avonds besluiten we naar de U bein bridge te gaan voor de zonsondergang, we wilden eigenlijk fietsen, maar we besluiten met de taxi te gaan. Het is de langste taekbrug ter wereld en het is erg bijzonder om dit hele stuk over de brug te lopen. Als de zon ondergaat is de brug extra speciaal, we hebben geluk want het is een prachtige zonsondergang. De volgende dag wilden we eigenlijk wat meer van de omgeving gaan zien, maar we besluiten rustig aan te doen en nog even op zoek te gaan naar een winkel, want Koen is nog slippers nodig en ik heb nog een lange broek nodig. In Myanmar wordt namelijk van vrouwen verwacht dat ze hun knieën bedekken, dus ook van de toeristen, en omdat we natuurlijk respect hebben voor de normen en waarden in dit land besluiten we ons daar maar aan te houden. Koen vindt eindelijk slippers die hem ongeveer passen en die niet te duur zijn en ik vind nog een lange broek, zodat ik mijn, nu twee, lange broeken kan afwisselen. Verder doen we vandaag niet zo veel. We zijn wel aan het bedenken wat het land na Myanmar gaat worden. Aangezien we nog wat tijd over hebben. Na lang wikken en wegen, want er zijn zo ontzettend veel mooie landen die we nog willen zien in deze omgeving, besluiten we dat het Maleisië wordt. We zoeken nog wat online uit, wat we willen zien en wat niet, en gaan op zoek naar vliegtickets. De volgende dag proberen we onze vliegtickets te boeken, dat is in Myanmar helaas nogal lastig met het erg trage internet. Maar na twee en half uur lukt het dan eindelijk, 27 oktober vliegen we van Yangon naar Kuala Lumpur! En 30 oktober vliegen we verder naar Kuching (Maleisisch-Borneo). Helaas hebben we, omdat we beiden ziekjes zijn, niet heel veel kunnen zien van Mandalay zelf. Maar we besluiten na drie nachten Mandalay wel weer verder te reizen naar Kalaw om vanaf daar vervolgens een trekking te doen naar Inle Lake. De volgende dag gaan we met de bus naar Kalaw en daar slapen we een nachtje, in Kalaw zelf is niet zo veel te doen, behalve Shan Noodles eten (en die zijn erg lekker!). De volgende ochtend worden we opgepikt en begint onze tweedaagse trekking. We hebben een super leuke groep, met drie Belgen, een Nederlander, een Duitser en een Amerikaan. De eerste dag zien we verschillende landschappen en erg veel kleine dorpjes, wat een geweldige ervaring is! We slapen ’s avonds in een klein dorpje met weinig faciliteiten, we hebben een emmertje om ons mee te douchen en een Aziatische wc (een gat in de grond), en een klein matje op een zoldertje om op te slapen. Maar de ervaring is echt super, want dit is immers hoe erg veel mensen ook in dit land leven. We hebben geen elektriciteit, we lopen ’s avonds nog wat door het dorpje, waar we kinderen tegen komen die het erg leuk vinden om op de foto te gaan en deze foto’s vervolgens te zien.
De volgende dag is Koen’s verjaardag! ’s Ochtends vroeg vertrekken we weer richting Inle Lake, het laatste deel van de trekking was vooral bergafwaarts dus dat scheelt een hoop. We komen langs een schooltje waar kinderen buiten aan het spelen zijn. We zien prachtige landschappen en genieten van het uitzicht. Het laatste stuk van de trekking hebben we een boottocht op het Inle Lake, wat echt een geweldige ervaring is! Je ziet de beroemde vissers vissen op één been met in hun andere been een pedel, je ziet de drijvende dorpjes en de drijvende weilanden en moestuinen. Heel apart om te zien, want overal waar je ook kijkt, alles drijft. Bij aankomst in Inle Lake lopen we naar ons hotel, eerst kunnen we nog een beetje bijkomen in onze kamer, daarna wilden we onze paspoorten ophalen en toen had de vrouw achter de balie een schuim iets wat ze op Koen spoot omdat het natuurlijk zijn verjaardag is. Alleen ging dat een beetje mis want ze spoot in zijn oog (dat was natuurlijk niet wat ik gepland had..), maar daarna was er een taart met kaarsjes die Koen heeft uitgeblazen dus dat maakte weer veel goed. We besloten ’s avonds bij een pizzeria te eten om Koen’s verjaardag te vieren.
Dinsdag huurden we fietsen en gingen we de omgeving van Inle lake verkennen. Er zijn hier erg veel kleine dorpjes en schooltjes met kinderen die maar wat nieuwsgierig zijn naar toeristen, ook al vinden ze het ook wel erg spannend allemaal. Het is erg leuk om de kinderen en andere mensen op de foto te zetten en ze deze foto’s te laten zien, je ziet hoe leuk ze dit vinden. We gaan met onze fietsen op een boot van de ene kant naar de andere kant van het meer en we zien opnieuw hoe bijzonder dit meer is. Alle drijvende huisjes met daaromheen zoveel drijvende tomatenplanten en gras en allerlei andere soorten planten en groenten. En de vissers op het meer zijn ook erg bijzonder om te zien. Aan de andere kant fietsen we nog een stukje en komen dan uit in een dorpje. Alleen begint het te regenen en wuift er een vrouw naar ons dat we wel bij haar mogen schuilen. En daar zitten we dan in een huisje met heel veel kinderen die zenuwachtig naar ons lachen en giechelen. We drinken een kopje thee, want dat krijgen we aangeboden en we genieten van deze bijzondere ervaring. Als de regen stopt fietsen we weer verder naar de wijngaard, vanwaar je een mooi uitzicht moet hebben, alleen vinden wij dit erg tegenvallen en besluiten dus maar weer verder te fietsen. Morgen gaan we met de nachtbus naar Yangon vervolgens verder te vliegen naar Kuala Lumpur, we besluiten dus op tijd te gaan slapen.
En dan nu is het alweer woensdag, omdat het internet hier zo ontzettend traag is was het niet eerder gelukt om het verslag online te zetten. Vanavond gaan we met de nachtbus naar Yangon en dan zijn we donderdag de hele dag op het vliegveld om vervolgens ’s avonds naar Kuala Lumpur te vliegen, waar ons weer een nieuw avontuur wacht..
Myanmar was echt geweldig en magisch, het meest pure land dat we hebben gezien in Azië tot nu toe. Dus mocht je nog naar Azië willen en een land zien wat nog niet overspoeld is door toeristen en waar de mensen oprecht aardig zijn, ga naar Myanmar, daar krijg je echt geen spijt van!
Heeeeel veel liefs!

• 26 Oktober 2016 - 18:56

Marga:

Wat een mooie foto`s! Vooral de foto`s met de kinderen.