Duiken op Koh Tao - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu Duiken op Koh Tao - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu

Duiken op Koh Tao

Blijf op de hoogte en volg Koen en Mandy

14 November 2016 | Thailand, Ko Pha-Ngan

Heeeeee,
Alweer bijna het laatste reisverslag van onze geweldige reis! We hebben zulke prachtige plekken mogen zien en geweldige mensen ontmoet.. Helaas is onze reis alweer bijna ten einde.
Vorige week zijn we vanaf Kuala Lumpur naar Surat Thani (Zuid Thailand) gevlogen, om vervolgens met de boot naar Koh Tao te gaan. Op Koh Tao wilden we graag onze padi open water halen. Het is een heerlijk eiland en het weer was geweldig, heerlijk warm en maar één keer regen gehad in een week tijd, en dat terwijl het regenseizoen is. We begonnen onze cursus maandags meteen bij aankomst op Koh Tao, we kregen les van Sanne, een Nederlandse instructrice. We begonnen met de theorie, waarvoor we filmpjes moesten kijken, veel filmpjes en soms best saaie filmpjes, met uitleg over duiken. Tijdens de filmpjes moest je vragen beantwoorden.
De volgende ochtend besproken we onze antwoorden, keken we wat we fout hadden gedaan of nog niet helemaal begrepen en maakten we een oefentoets. Hierna keken we nog twee filmpjes en hadden we de laatste theorie. We maakten hierna meteen het examen en daarvoor waren we in één keer geslaagd! Hierna gingen we het zwembad in om te wennen aan de duikuitrusting en wat oefeningen te doen. Eerst kregen we uitleg over hoe alles werkte, wat je waar moet aansluiten enzovoort. Hierna gingen we het water in, we sprongen meteen in het diepe, met ons ademautomaat in, heel gek om onder water adem te halen! We zwommen naar het ondiepe en hier deden we wat oefeningen, de duikbril af en weer op zetten onder water, het ademautomaat uit en weer in doen onder water, met ogen dicht zwemmen onder water enzovoort. Het was best gek om te doen, en in het begin ook wel een beetje eng. We zwommen nog een paar rondjes onder water en leerden hoe we met onze ademhaling kunnen bepalen of we stijgen of dalen onder water. En dat was het voor vandaag, het is best intensief en het zwembad water is op een gegeven moment best koud als je er een tijdje in ligt, maar de eerste stap naar onze padi open water is nu echt gezet!
De volgende dag gaan we twee duiken doen in de zee, spannend! We gaan eerst naar Mango bay, dit is een ondiepe duikplek, niet dieper dan 18 m, en we zwemmen eerst een beetje richting het strandje zodat we onze oefeningen, die we in het zwembad hadden gedaan, nu ook onder water in de zee konden doen. Dit was wel even eng vond ik, vooral de duikbril af zetten, omdat ik mijn ogen niet kan openen onder water omdat ik lenzen draag, maar als je het eenmaal hebt gedaan valt het allemaal wel mee. Hierna zwommen we nog een paar rondjes eerst naast het koraal, maar omdat dat zo goed ging, mochten we daarna ook boven het koraal zwemmen. Het is echt zo gaaf om alle vissen onder water te zien, het water is zo helder en je kunt de vissen zo ontzettend goed zien zwemmen. Het is erg grappig hoe veel invloed diep uitademen en diep inademen heeft op het stijgen en dalen onder water. Voor onze tweede duik gingen we naar Junkyard, ook een ondiepe duikplek (niet dieper dan 18 m). Hier deden we eerst ook weer een paar oefeningen onder water en gingen we daarna zwemmen tussen de dingen die er speciaal voor duikers zijn neergelegd. Zo ligt er veel fitnessapparatuur, wc potten, blokken, enzovoort. We hadden 's ochtends twee duiken dus waren we 's middags vrij en we besloten naar een uitkijkpunt te gaan op Koh Nang Yuan, dit zijn drie eilandjes die verbonden zijn met een strand. Dit was erg mooi om te zien. 's Avonds gaan we op tijd naar bed want morgenvroeg gaan we weer twee duiken doen, onze laatste twee voor de padi open water.
Voor onze derde duik gaan we naar White rock. Hier zagen we veel roggen, waaronder ook blauw gestippelde roggen. Ook kwamen we veel triggervissen tegen, als je in het territorium komt van een triggervis zwemt deze achter jou aan en kan die zelfs gaan bijten, dus dat is altijd uitkijken. En we hebben kroepers gezien, die zijn echt super groot. Onze laatste duik voor onze padi open water is bij Twins, nu mochten we ook de action cam meenemen bij onze duik omdat we bij de laatste duik geen oefeningen meer hebben! We komen ontzettend veel vissen tegen en hier liggen onder water ook o.a. een haai en octopus voor duikers, je kunt onder de tentakels van de octopus door zwemmen om je drijfvermogen te oefenen. Het was een leuke laatste duik! En we waren officieel geslaagd voor onze padi open water! We besloten om ook nog de advanced te gaan doen, we konden deze namelijk ook doen met Sanne en dat betekent vijf extra duiken en dus ook wat meer ervaring met het duiken.. Dus de volgende dag zullen we lekker verder gaan met duiken, 's ochtends eerst nog wat theorie en daarna twee duiken en een nachtduik. Maar eerst even chillen aan het zwembad bij het resort van Ban's, ze hebben namelijk drie zwembaden, waarvan één recreatie zwembad en de rest duik oefen zwembaden. We hebben hier een beetje genoten van het heerlijke weer en van het zwemmen zonder shorty en vinnen, wat best gek is in het begin! 's Avonds eten we bij Ban's een hamburger met patat want die hebben we wel verdiend!
De theorie van advanced stelt niet zo heel veel voor, omdat we net onze open water hebben gehaald, is het vooral veel herhaling. Maar hierna gaan we weer duiken, eerst bij een wrak en daarna nog een andere duik. De duik bij het wrak is ook meteen een diepduik, namelijk tot 30 meter. En daar gaan we dan de diepte in, want 30 meter klinkt best diep, we gaan naar beneden met een touw, want als we de 20 meter zijn gepasseerd zien we ineens bijna niks meer. Je kunt nog zo'n 3 meter voor je kijken en that is it. Dus dichtbij elkaar blijven en we doen nog een paar dingetjes op de bodem, zoals overgooien met een rouw ei zonder schil, want dat wordt als je zo diep bent een soort balletje en een tomaat ziet er op 30 meter heel gek uit kan ik je vertellen xd. We maken een rondje rond het wrak, als je er dichtbij blijft kun je wel wat zien, maar niet echt veel, je kunt wel het kanon aan de voorkant van het schip goed zien. We proberen nog naar binnen te kijken door de raampjes, maar echt veel kun je helaas niet zien. We zwemmen nog een stukje over het koraal en dan was dat alweer duik nummer 5. Duik nummer 6 in Red rock is een navigatieduik wat inhoud dat we met een kompas zelf de weg moeten bepalen en dat is nog knap lastig als je maar een paar meter voor je kunt kijken. We zwemmen in noordwestelijke richting en denken dat we al bij het koraal zijn maar het koraal blijkt verder op pas te zijn, we zien maar een klein stukje koraal en moeten dan alweer naar boven omdat we te weinig lucht hebben, de safety stop (3 minuten op 5 meter wachten zodat het stikstof gehalte in je lichaam meer verspreid raakt) gaat wel goed en daarna gaan we naar boven. Dit was een korte duik en onze eerste duik echt alleen en dat was ook best wel eng, helemaal omdat we zo weinig zagen. Hierna gaan we terug naar Ban's om even wat te eten en ons klaar te maken voor de nachtduik, die we zullen doen bij White rock. Hoewel dit best gek is, het water in gaan met een zaklamp, is het ook erg mooi! Sanne heeft een blacklight lamp bij zich wat het koraal extra mooi maakt! De meeste vissen slapen en dat is best gek om te zien, de meesten liggen er 'dood' bij. En dan zien we nog een schildpad zwemmen die adem gaat halen! Echt zo vet! Hij zwemt omhoog en drijft even boven en dan zwemt hij weer naar beneden, wat ziet dat er geweldig uit! Na de nachtduik doen we nog een paar drankjes bij Ban's en daarna gaan we lekker slapen want morgen gaan we nog twee duiken doen en dan hebben we onze padi advanced ook gehaald!
's Ochtends kunnen we uitslapen en daarna zoeken we nog wat dingen op voor onze nieuwe bestemming (Koh Pha Ngan) en wat we morgen willen doen, want dan hebben we nog een vrije dag op Koh Tao. We gaan met de boot naar Chumphon Pinnacle, dit moet een erg mooie diepe duikplaats zijn en je hebt een kans om een walvishaai te zien! Dus wij zijn natuurlijk super blij dat we hier naar toe gaan, maar dan begint het halverwege ineens te stormen. In het begin valt het nog wel mee, de golven zijn wel hoog en het regent best hard maar na een tijdje begint het ook heel erg hard te onweren en te bliksemen en je hoort ook knallen van de bliksem best dichtbij. Dus ze besluiten de boot weer terug te laten varen want dit is te gevaarlijk.. Dus we gaan opnieuw een duik doen bij het wrak.. Gelukkig is dit keer het zicht een stuk beter, we kunnen de kanonnen goed zien en ook de kamer van de kapitein is goed zichtbaar. Hierna zwemmen we nog weer een stukje boven het koraal en zien we weer veel triggervissen. De tweede duik van vandaag en voor ons alweer duik nummer 9 is bij Twins, hier zijn we met de open water ook al een keer geweest. Het zicht is best goed en we zien wel weer een paar mooie vissen. En dat was dan onze laatste duik voor de advanced, dus die hebben we ook binnen! En dat moeten we natuurlijk vieren! Dus we eten weer een hamburger met patat bij Ban's en besluiten, mocht het weer morgen goed zijn, nogmaals te duiken, nu een fundive, weer met Sanne en dan nog een poging te doen om naar Chumphon Pinnacle te gaan.
De volgende dag is het weer gelukkig goed dus gaan we naar Chumphon Pinnacle, we doen hier opnieuw een diepe duik en nu samen met een Duits stel. We zien super veel vissen waaronder ook een groep barracuda's, heel veel triggervissen en heel veel grote groupers. Als we naar boven gaan voor onze safety stop zijn er heel veel kwallen, maar dan ook echt heel veel kwallen. Dus we proberen ze niet aan te raken. Alleen raak ik er wel eentje aan als we boven zijn en ik dus niet meer naar beneden in het water kijk.. En ik word gestoken op mijn been.. Gelukkig is er azijn aan boord en doet het niet heel veel pijn. Hierna gaan we voor onze elfde duik naar Red rock. Hier is onder andere veel christmas tree en we zien weer heel veel verschillende vissen. Nu zit onze laatste duik op Koh Tao er wel echt op want morgen vertrekken we met de boot naar Koh Pha Ngan.
We vertrekken 's ochtends met de boot naar Koh Pha Ngan. Als we aan gekomen zijn bij ons hostel besluiten we nog een rondje te maken over het strand. Het is best een mooi strand, het is alleen heel erg warm en op het strand is niet echt schaduw.. Maar er zijn wel veel palmbomen waaronder wel een beetje schaduw is. De super maan is trouwens ook best goed zichtbaar hier! Morgen is de fullmoonparty, dit begint zodra de zon onder is en duurt tot zonsopgang. Verder willen we ook hier nog een duik maken bij Sail rock, dit is de mooiste duikplek in de Thaise golf en ook hier heb je kans op walvishaaien. En we willen nog gaan snorkelen bij het marine park, Ang Thong, maar we hebben gelezen dat dit nu dicht is omdat november is.. We weten alleen niet of dit waar is, dus we gaan nog wel even kijken of we een tourtje kunnen vinden die die kant op gaat. Onze laatste week is dus aangebroken, we blijven waarschijnlijk nog tot en met zaterdag op dit eiland en gaan dan naar Bangkok, maar een echt plan hebben we nog niet, we zien wel wat het weer doet, als het zo mooi blijft, blijven we hier nog wel even!
Heeeel veel liefs vanuit het zonnige en stikhete Thailand!