Het midden van Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu Het midden van Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu

Het midden van Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Koen en Mandy

01 Oktober 2016 | Vietnam, Hué

Heee lieve mensen,
We zijn alweer bijna op de helft van onze reis :(
Wat gaat het toch snel, maar wat zien we ook ontzettend veel en we maken zoveel dingen mee.
Da Lat viel helaas een beetje in het water, waardoor de ervaring toch iets minder was dan alle lovende berichten die we lazen. Gelukkig hielp de warme douche en het warme bed wel, want de volgende dag reisden we verder naar Nha Trang. We lazen al online dat veel mensen het overslaan maar omdat we niet te lang achter elkaar wilden reizen besloten wij hier een nachtje te blijven. De stad zelf is inderdaad niet echt bijzonder, en er zijn ontzettend veel Russen wat de sfeer niet erg prettig maakt. Iedereen spreekt Russisch, alles staat in het Russisch geschreven, mensen spreken ons zelfs aan in het Russisch.. Je merkt aan alles dat deze stad volledig is gericht op Russen. 's Avonds gaan we naar de nachtmarkt, die best gezellig is en waar we lekker hebben gegeten, tussen de Russen, maar gelukkig hadden ze ook een Engels menu zodat we het in ieder geval konden lezen. Ik heb hier zelfs nog een wijntje gehad omdat ze hier goedkoop zijn, maar toen ik de wijn proefde bleek het al waarom het zo goedkoop was, niet echt lekkere wijn, maarja. De volgende dag besloten we naar de Cham torens te gaan, deze zouden een bezoekje waard zijn en er gaat een lokale bus naar toe, en zo hebben wij ook weer wat te doen vandaag. De torens zijn wel oké, ze zien er nog wel mooi uit, goed onderhouden, alleen is het er wel erg druk en is het niet echt veel, in totaal drie torentjes dichtbij elkaar. Dus we hebben de rest van de dag nog.. We besloten nog even naar het strand te gaan en doen een poging om wat meer te pinnen dan 3.000.000 dong (wat ongeveer 60 euro is). Maar dit blijkt nog knap lastig te zijn. Gelukkig hebben we nog extra gepind in Ho Chi Minh city en hebben we nog wat over. 's Avonds gaan we met de nachtbus naar Hoi An, onze volgende bestemming, waar we veel positieve verhalen over hebben gehoord. De nachtbus was oké, alleen toen we eindelijk in slaap vielen, kwamen we net aan op de bestemming, dat was dan weer minder.
We lopen naar ons guesthouse, wat dichtbij het oude centrum ligt van dit unieke stadje in Vietnam. We zijn alleen erg vroeg aangekomen (half 6), maar gelukkig is er al iemand aanwezig, we komen eerst even bij van de lange nacht. Daarna besluiten we het stadje in te gaan en op bezoek te gaan bij de tailer Kimmy, die we online hebben gevonden en die goede beoordelingen heeft. Het stadje is inderdaad erg leuk, en omdat we zo vroeg zijn is het nog lekker rustig, dus foto's maken is erg leuk! Eenmaal aangekomen bij Kimmy besluit Koen een maatpak te laten maken en ik een jurkje. We kiezen de stoffen en het model uit en morgen is onze eerste pas sessie. Omdat het nog steeds erg vroeg is besluiten we terug te gaan naar ons hostel en een scooter te huren. We gaan naar marble mountain, waar onder andere heel veel tempels in de bergen zijn. Het is echt prachtig en niet heel erg toeristisch. Daarna gaan we nog naar het strand, want Hoi An is dan heel leuk, maar het heeft ook nog een mooi strand! Alleen is de zee wel erg ruig, de golven zijn heel hoog, wat er voor zorgt dat ik een paar keer weg spoel door de golven.. Maar het is wel lekker verkoelend, want het is hier weer niet normaal warm. 's Avonds eten we nog wat bij een paar locals in een klein restaurantje, erg gezellig, met twee kleine kinderen die erg nieuwsgierig zijn naar twee Europeanen.
Vandaag hebben we twee pas sessies bij Kimmy, maar die zijn pas later op de dag, dus we besluiten eerst het oude centrum te bekijken. Er zijn namelijk nog best veel bezienswaardigheden hier. Veel oude tempels, die er nog prachtig uitzien en veel oude huizen. Het blijkt dat je maar 5 van de 21 bezienswaardigheden kunt bekijken met een entreeticket, dat valt dan wel weer tegen voor zo'n prijs, maarja. De bezienswaardigheden zijn wel mooi, vooral de Assembly halls. Daarna gaan we voor onze pas sessie naar Kimmy, onze kleding is al zo goed als af, mijn jurk moet nog een beetje worden ingenomen rond mijn heupen en moet nog een klein beetje korter en aan Koen's blazer van zijn pak moeten nog wat aanpassingen gedaan worden, verder is het al zo goed als af! We gaan het oude stadje weer in en lopen nog even over de markten en bekijken nog wat bezienswaardigheden. Het sfeertje dat hier hangt is erg gezellig. Daarna gaan we weer voor onze tweede pas sessie naar Kimmy, mijn jurkje is nu zo goed als af en aan Koen's blazer moet nog wat aangepast worden. Het is ondertussen al donker geworden, dus we lopen in het donker door het oude stadje, de lampionnetjes zijn aan, er is muziek, de sfeer is echt geweldig, het is heel romantisch. We eten wat aan het water bij een super restaurantje. Daarna lopen we nog over een avondmarktje, met allemaal lampionnetjes en kraampjes, echt super gezellig.
Vandaag is onze laatste pas sessie en ook onze laatste dag in Hoi An, morgen willen we met de scooter naar Hué. Mijn jurkje is goed, alleen moet er aan Koen's blazer nog wat worden aangepast, en omdat we nog naar het strand willen doen ze het meteen even, er komt een man bij die ons helpt, die naait boven in het atelier de kleding. Na een paar keer opnieuw de blazer aan en de man die een paar keer opnieuw naar boven gaat om weer aanpassingen te maken, zit de blazer eindelijk goed. En kunnen we tevreden terug naar ons guesthouse. We wilden eigenlijk nog naar het strand gaan, maar het is al best laat en het strand is nog wel een stukje, dus we besluiten maar gebruik te maken van het heerlijke bad dat we hebben in onze kamer. 's Avonds eten we weer bij hetzelfde restaurantje als gisteren, het personeel herkend ons al meteen en zoekt een mooi plekje voor ons uit.
We wouden vandaag met de scooter naar Hué gaan, maar het regent en aangezien de weg al best gevaarlijk is, veel hoogte verschil en bochten en het gaat best stijl omhoog en naar beneden, en aangezien we nog niet heel veel ervaring hebben met scooter rijden, besluiten we toch met de bus naar Hué te gaan. Maar omdat die bus pas rond half 2 gaat, hebben we nog de rest van de dag, want we hadden vroeg ontbeten omdat we op tijd met de scooter weg wilden. Dus we gingen maar alvast bezienswaardigheden opzoeken in het noorden van Vietnam en dan vooral wat handig is qua vervoer en of we nog tours moeten regelen van te voren of dat we het ook zelf kunnen doen, en dat kost best veel tijd, helaas. Maar daarna kunnen we met de bus verder naar onze volgende bestemming: Hué. Deze busreis duurt gelukkig niet zo heel lang (5 uur ongeveer), en we komen aan het eind van de middag aan in Hué, waar we meteen een taxi nemen naar ons hostel. Maar wat blijkt, het hostel dat we hebben geboekt is al vol, dus ze hebben wel een ander hostel, maar als ik dat op zoek op booking.com is het en goedkoper (en ze willen dezelfde prijs hebben) en heeft het mindere beoordelingen, dus daar willen we niet naar toe. We besluiten een ander hostel op te zoeken, want het enige wat het personeel kan zeggen is dat hun hostel vol zit en dat we naar die andere moeten. Gelukkig vinden we een ander hostel, waar we nu zitten, met een super lieve familie (en een klein kindje dat graag speelt en heel erg verwonderd naar Koen kijkt en de touwtjes van Koen's broek in haar mond doet). We gaan wat eten in een lokale hal waar je aan het begin van de hal wat kunt opscheppen uit een karretje en dit dan op kunt eten in de hal, we worden wel heel erg raar aangekeken omdat we de enige buitenlanders zijn, maar het is wel een hele ervaring. Al met al hebben we al weer heel wat meegemaakt en komt dit verslag nu iets eerder online. Omdat we morgen Hué gaan verkennen daarna met de nachtbus naar Hanoi gaan, daarna met de trein naar Ninh Binh, waar we één nachtje zullen slapen dan weer naar Hanoi om door te reizen naar Sapa en dan blijven we daar één nachtje en dan weer naar Hanoi om dan door te reizen naar Ha Long Bay. Of te wel, we hebben nog een hele drukke planning, want ons visum verloopt al bijna, we hebben nog ander halve week. Maar dat komt wel goed, en daarna gaan we naar het volgende land: Myanmar. Maar dat is nu nog niet zo ver, eerst maar is genieten van wat Hué te bieden heeft.
Tot de volgende keer!
xxxxxx

• 02 Oktober 2016 - 13:16

Oma:

wat weer genieten van je lange verslag .Geweldig Liefs opa& Oma

• 05 Oktober 2016 - 09:27

Rosalie:

Mooi verslag heb je denk ik wel zere handen van gehad maar hopelijk ben je snel weer in Nederland we missen jr hier heel erg.
    Xxxx liefs Rosalie

• 05 Oktober 2016 - 14:46

Koen En Mandy :

Dankjewel opa en oma.
    Dankjee Rosalie, het duurt nog even, we zijn voor jouw verjaardag weer terug in Nederland ;) Gewoon goed je best doen op school en veel leuke dingen doen, dan zijn we terug voordat je het weet!
    Liefsss