De jungle van Maleisisch-Borneo - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu De jungle van Maleisisch-Borneo - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu

De jungle van Maleisisch-Borneo

Blijf op de hoogte en volg Koen en Mandy

06 November 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Heeee lieve allemaal,
Een beetje snel na het vorige verslag, maar hierbij alvast weer een update!
Het einde van onze reis komt helaas nu wel echt in zicht..
Donderdagochtend vertrokken we richting de jungle. We gaan daar twee nachten slapen en dan verschillende bootcruises maken over de rivier de kinabatangan. We stoppen onderweg nog bij een winkeltje, waar het eten ineens heel erg goedkoop is, dus besluiten we nog even wat in te slaan. In de jungle aangekomen blijkt dat onze slaapzaal, die we met een ander stel delen, geen douche of wc in de buurt heeft. Je moet eerst een stukje lopen naar een gebouw, dat niet dicht is maar open, waardoor de muggen naar binnen kunnen, hier kun je douchen en naar de wc. Dus dat was een beetje een tegenvaller. We deden aan het eind van de middag onze eerste cruise en zagen daar meteen al erg veel apen, o.a. neusapen, makaken en silver leaf monkeys. Dit was erg leuk, alleen kon je er niet zo dichtbij komen als wat wij gewend waren van het vorige natuurpark waar we waren. Daarna begon het keihard te regenen.. Want ja het is nou eenmaal een regenwoud.. Dus helemaal doorweekt, nouja alleen onze broeken want we hadden onze regenjas aan, kwamen we aan bij ons 'kamp'. We wilden erg graag een warme douche.. Alleen was de douche alleen koud.. Achja, het is even weer omschakelen. Na de douche is er nog een avond trekking die optioneel is, wij besluiten deze over te slaan, omdat we hadden gehoord dat je naast bloedzuigers bijna geen dieren ziet. Alleen toen de rest wilde gaan, ging het ineens keihard regenen en onweren. Ik was uiteraard net op de wc, dus ik stond daar bij het gebouw, in de hoop dat het snel voorbij zou gaan. Maar na drie kwartier kwam het nog steeds met bakken uit de hemel.. En nadat de stroom al twee keer was uitgevallen en het dus pikkedonker was, op de lichtflitsen na, besloot ik toch maar weer naar de slaapzaal te rennen. Het bleef die avond en nacht regenen.
De volgende ochtend stonden we vroeg op, want om 6 uur begon de bootcruise. 's Ochtends zagen we weer veel makaken, ook waren er best veel baby's. Alleen is foto's maken op een boot die alle kanten op gaat best een uitdaging, dus de foto's zijn niet allemaal even scherp, helaas. We zagen ook net als gisteren weer veel neushoornvogels, dit blijven zulke fascinerende vogels, ze leven in paren, een mannetje en een vrouwtje, als het mannetje dood gaat gaat het vrouwtje ook dood, en als het vrouwtje geen mannetje vindt gaat zij ook dood. Het is best mooi om ze samen door de lucht te zien vliegen of om ze te zien uitrusten op een tak. Er zijn trouwens ook super veel verschillende soorten neushoornvogels, je kunt ze herkennen aan de verschillende groottes en kleuren. Heel vet om deze dieren in het wild te zien!
's Middags hadden we een jungle trekking, dit was meer een modder bad achtige trekking. We hadden laarzen gehuurd, want dat raden ze aan, maar zonder laarzen was deze 'trekking' echt verschrikkelijk geweest, met laarzen was het trouwens ook niet zoveel aan. Er lag overal modder, en deze was best wel diep, de laarzen waren gelukkig net hoog genoeg waardoor je broek nog wel redelijk schoon en droog bleef. Ook waren er de befaamde bloedzuigers. Toen we net aan de trek begonnen liet onze gids even zien hoe ze er uit zagen, wat op zich wel prettig was want dan weet je waar je naar moet kijken, maar ook wel een beetje eng, want het zijn nou niet echt fijne dieren om tegen te komen. Verder kwamen we nog een roly poly tegen, een soort duizendpoot die zichzelf oprolt als je er tegen aan komt en dan wordt het een balletje. De trekking kwam uit bij een meer, daar verheugden we ons op omdat er onderweg nauwelijks wat te zien was. Maar dat meer was gewoon een beetje water met wat bomen erom heen, het water was niet echt helder en het meer zelf zag er ook niet echt mooi uit. We zagen nog wel een soort grote hagedis in het water, dat was wel erg leuk om te zien, maar het was dan ook ons hoogtepunt van deze trekking. We liepen weer terug door al het modder en we waren blij dat het droog was en dat we weer terug waren bij ons kamp. Na de lunch hadden we 'easy and go time', oftewel we zaten aan een tafel met twee meiden en waren aan het praten over van alles en nog wat tot we de volgende cruise hadden. Deze begon meteen heel goed, want we zagen onze tweede wilde krokodil van onze trip! En hierna werd het alleen maar beter, eerst zagen we een orang oetan in een boom! En daarna gingen we verder op zoek naar olifanten, alleen zien ze die maar drie tot vier keer per jaar.. We zagen nog wat apen, onder andere veel neusapen en daarna kreeg onze gids een telefoontje, er waren olifanten gespot! Dus wij met een rotgang die kant op, op zoek naar olifanten en dan ben je helemaal enthousiast omdat je misschien wilde olifanten gaat zien en dan kom je aan bij een stuk bos achtig iets en zie je dat de takken bewegen maar zie je niks dat de takken beweegt. Ze noemen de Maleisische olifant namelijk ook wel de 'ik speel verstoppetje' olifant. En daar zijn ze goed in! We horen ze trompetteren, we zien takken bewegen en horen dat takken kapot gestampt worden, maar we zien niks.. Na een tijdje bewegen ze naar een ander stukje en daar kunnen we een stuk zien van een rug van de olifant! En na een tijdje zien we zelfs een hoofd verschijnen met een slurf! Zo ontzettend vet om te zien! Onze gids zegt dat het een groep is van ongeveer 30 olifanten, maar we hebben een glimp van deze prachtige beesten in het wild mogen opvangen, en onze gids heeft ze ook weer is gezien na 3 maanden, dus dat was echt een geweldige ervaring! Daarna weer snel terug met de boot naar ons kamp, want het begint donker te worden en we hebben geen lamp op onze boot. Vanavond is er weer een nachttrekking, alleen wil er nu niemand van onze groep meer gaan, na de trekking van vandaag. We gaan op tijd naar bed, want morgen is er weer een vroege cruise om 6 uur.
En 's ochtends vroeg is onze laatste boottocht in Kinabatangan, we zien nog wat apen, o.a. neusapen en makaken, en we zien nog neushoornvogels en adelaars, en dat is dat. Dan is onze laatste cruise ook over en gaan we terug naar het kamp, eerst nog even ontbijten en dan onze spullen pakken, en op naar het vliegveld, want we vliegen vandaag terug naar Kuala Lumpur. Na de busrit brengen we heel wat uren door op het hele kleine vliegveldje, ze hebben niet echt een eetgelegenheid, dus besluiten we verder op bij een lokaal restaurantje wat te gaan eten, als enige toeristen. We worden wel een beetje raar aangekeken en de ober kan ons niet uitleggen wat er precies op de kaart staat dus kiezen we een gerecht op de gok, maar dat blijkt best lekker te zijn. Dan volgt onze vlucht naar Kuala Lumpur, onderweg kijken we nog een filmpje op het tv scherm voor ons en dan zijn we weer terug in de grote stad. We hebben een airbnb geboekt in het centrum met een infinity pool, dus we zijn erg benieuwd! De kamer is fantastisch, het is heel ruim en met een eigen badkamer met warm water! En dat is zo geweldig na die dagen in de jungle. Nadat we onze was hebben gedaan en het ondertussen al half twee was gaan we slapen en besluiten we morgen is een keer uit te gaan slapen. Nadat we hebben uitgeslapen en een heerlijk ontbijt hebben gehad gaan we genieten in het zwembad op het dak. Wat is het toch heerlijk om hier te zijn! We gaan na het relaxen nog even wat eten en als we terug komen is onze gastheer er weer. Het is zo'n lieve jongen, hij wil je overal mee helpen, hij maakt ontbijt en starbucks koffie voor ons, hij brengt ons naar het station, hij maakt een praatje, we hebben nog een paar uur met hem zitten praten over van alles en nog wat. Het is een hele ervaring om bij mensen thuis te slapen, helemaal als de mensen zo lief en open zijn en je overal mee willen helpen. We sluiten onze reis in Maleisië morgen officieel af want dan vliegen we naar Surat Thani (Thailand), vanaf daar nemen we de boot naar Ko Tao. Op Ko Tao zal een taxi ons naar ons hotel brengen, waar we onze padi (duikbrevet) gaan halen! We zijn erg benieuwd naar het eiland en naar het duiken! We hebben er zin in!
Heel veeeel liefs Koen en Mandy

• 13 November 2016 - 15:51

Rosalie:

Ik vind het een mooi verslag en ik mis je super erg
    Liefs Rosalie