De prachtige natuur van Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu De prachtige natuur van Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu

De prachtige natuur van Laos

Blijf op de hoogte en volg Koen en Mandy

04 September 2016 | Laos, Vangviang

De vorige keer schreef ik over de laatste avond in Thailand, want we zouden verder gaan naar onze volgende bestemming: Laos. 's Ochtends vroeg (6 uur) vertrokken we richting Huay Xai, waar we de grens over zouden steken, alles verliep best soepel, alleen moesten we af en toe wat langer wachten op een volgende bus, maar het liep. We werden in Laos aangesproken door een vrouw, ze had nog plek op de slowboat naar Luang Prabang, dus wij helemaal blij, want we konden vandaag nog mee op de slowboat (dit duurde twee dagen). Laos is heel anders dan Thailand, dat merkten we eigenlijk meteen al, de natuur is prachtig, daar konden we ook best wel van genieten vanuit de boot, alleen duurde de bootrit ons een beetje te lang. Twee dagen op een boot, is ons eigenlijk te veel van het goede, maar we hadden het al geboekt en moesten het er maar mee doen. De eerste dag regende het ook nog een paar keer best hard, en uiteraard was de boot niet helemaal waterdicht. Het werd die dag best wel koud in de boot. Maar de omgeving, met al het groen, met alle bergen, die is echt adembenemend. Toen we aankwamen in het dorpje waar we overnachten, merkten we dat de bevolking hier heel anders is dan in Thailand, ze zijn nog wat minder op de toeristen ingespeeld, nouja, ook wel eigenlijk, maar ze zijn nog wat puurder. De kinderen renden naar ons toe toen wij van de boot afkwamen, en wezen allemaal naar de cola fles die ik in mijn hand had. We zochten een hostel op voor de nacht, dit viel wel een beetje tegen, want toen we wilden douchen was er geen water.. Balen man. Gelukkig hadden we ervoor heerlijk gegeten, en gratis whisky gedronken, dat is hier blijkbaar best normaal. De volgende ochtend was er gelukkig wel water dus besloten we toch nog maar even te douchen, voordat we weer een hele dag op een boot zouden zitten. De boottocht was wel weer prachtig, we hadden nu wat betere stoelen dan de eerste dag, en het was wat rustiger op het water, het regende wat minder, de tijd ging een stuk sneller. De omgeving was weer even prachtig. Na een lange dag kwamen we aan in Luang Prabang, gelukkig hadden we ons hostel al geboekt en kon de tuktuk chauffeur ons voor de ingang afzetten, want we waren best wel moe, en ik voelde mij niet zo lekker, waarschijnlijk kou gevat op de boot. Het was een best fijn hostel, en met ontbijt! We zaten middenin het centrum, we besloten eerst wat te eten aan de mekong (dit is de rivier die ons van Thailand naar hier heeft gebracht) en liepen daarna nog even over de gezellige avondmarkt. Ze hebben hier echt prachtige canvastasjes en schilderijen, maar dit is niet handig om mee te nemen, dus heb ik het moeten laten liggen, helaas.. We hebben trouwens ook gepind in Pak Beng (waar we de stop hadden met de slowboat), 3 miljoen kip. Dit is ook wel heel erg wennen, het kleinste biljet dat ze hebben is namelijk 1000. Het was in Thailand al raar om met relatief grote bedragen te betalen, maar dit slaat echt alles. De volgende dag wilden we een beetje rustig aan doen, we hebben de berg beklommen, die ons een prachtig uitzicht over de stad gaf, we hebben de tempel gezien die we graag wilden zien en hebben nog over de ochtend markt gelopen. Die was er blijkbaar alleen vandaag omdat er morgen een bootrace is, maar dat wisten we toen nog niet, het was wel een erg gezellige markt. De volgende ochtend stonden we vroeg op omdat we de monniken hun almen al vroeg zouden ophalen. Dit was best bijzonder om te zien, er zaten allemaal mensen langs de straat die eten gaven aan de monniken. Daarna besloten we naar Nong Khiaw te gaan met de locale bus. Maar dat was niet echt een pretje. We zaten in een soort tuktuk (lees geen rugleuning, ja een soort stang waar je steeds je rug tegen aan stoot, en geen normale zitting), wat deed onze rug pijn en wat hadden we er geen zin meer in, maarja het duurde 6 uur en het was niet anders. Onderweg kwamen er ook nog locals bij ons in de bus zitten, die het allemaal wel prima vonden, die gingen liggen en slapen. Ze stopten hun voeten onder onze kont.. Zal wel normaal zijn daar, maar wij vonden het niet echt prettig.. Toen wij eindelijk aan kwamen in Nong Khiaw gingen we op zoek naar een hostel, we wilden graag aan de rivier slapen, en dat is gelukt. Dit maal weer, een prachtig uitzicht vanuit ons huisje, echt genieten. We besloten maar wat te eten, Nong Khiaw is een heel klein dorpje, heel veel locals, heel weinig toeristen, dus ook relatief weinig mogelijkheden om te eten. Maar dat maakt het wel heel puur, de bergen hier zijn wel echt prachtig. Omdat we toch wat anders van dit dorpje hadden verwacht en we het wel hadden gezien besloten we weer terug te gaan naar de meer bewoonde wereld en wel naar Vang Vieng. Alleen zou dit een hele lange reis worden, een hele lange reis. Eerst in een klein busje vanuit Nong Khiaw naar Luang Prabang en daarna verder met een grotere bus naar Vang Vieng, het duurde in totaal 13 uur. Dat was een beetje lang, de volgende keer nemen we wel een stop in een stad zodat we in ieder geval een beetje kunnen bijkomen van al dat reizen. Maar daar zouden we de tijd voor hebben en maken in Vang Vieng. We kwamen daar aan in het donker, we hadden nog geen hostel geboekt, omdat we nog niet wisten of we vandaag tot Vang Vieng konden komen of dat we in Luang Prabang zouden stranden, dus we gingen op zoek naar een hostel. En dat was nog best lastig. Na heel lang zoeken hadden we iets gevonden, het was niet zo duur, maar het stelde ook niet zoveel voor, we zouden er maar één nachtje blijven en we wilden vooral slapen. Alleen liepen er zelfs kakkerlakken in deze kamer, dus haalden we de man er weer bij die ons uitlachte en de kakkerlak oppakte met zijn vingers en mee nam, men wat een feest hier. We hadden nog even snel een hostel geboekt voor de volgende twee nachten, want hier wilden we echt niet langer blijven. De volgende ochtend zijn we weer vroeg richting het nieuwe hostel gegaan en wat bleek, ze waren hier aan het verbouwen. Het zat ons ook niet echt mee. De airco lekte en het raam was kapot, er zat wel een net nieuwe douche in, maar omdat hier best veel muggen zijn wilden we wel graag iets voor het raam. De man liet onze een andere kamer zien en zei toen dat hij nog meer hotels hier heeft, hij zou ons naar een ander hostel brengen dat duurder is, maar we zouden wel gewoon hetzelfde betalen als dat wat we hadden afgesproken. We waren nog een beetje sceptisch, maarja niet geschoten is altijd mis en we konden altijd nog terug.. Hier zat ook een ontbijt bij in net als bij de vorige, en toen ze ons onze kamer lieten zien, wisten we dat dit een veel beter hotel was dan de vorige, nou in ieder geval een duurdere. Een mooie douche, een mooi bed, een kast, zelf badjassen, een koelkast, ga zo maar door. Omdat ik nog steeds een beetje ziek ben besloten we een dagje rustig aan te doen, ook na al het reizen van de afgelopen dagen. En vandaag waren we 3,5 jaar bij elkaar! Dus we hebben lekker series gekeken, foto's op de laptop gezet en zijn 's avonds heerlijk uiteten geweest. We hebben pizza gegeten! Vang Vieng is wel erg gericht op backpackers en dan vooral op backpackers die wel van een drankje houden. De sfeer is heel relaxt, je kunt hier ook drugs gebruiken, mocht je dat willen, in bijna elk restaurant kun je friends kijken. Het is echt een erg gezellig dorpje. De volgende dag besloten we om te tuben, iets wat je toch wel gedaan moet hebben als je in Vang Vieng bent. Dus de volgende dag gingen we, na het heerlijke ontbijt (pannenkoeken met banaan en chocolade!) op weg naar de rivier om te tuben. We zijn in een band de rivier afgedreven. Lekker genieten van de natuur, ondertussen filmen en foto's maken met de action cam, heerlijk! De stroming was best sterk, je moest vooral in de band blijven want zwemmen ging daar echt niet door de stroming en op de bodem liggen veel stenen, dus gaan staan is ook geen optie. Maar de omgeving is prachtig, hele mooie bergen, en daar konden we heerlijk op ons gemak van genieten. Vanavond is ons laatste avondje in Vang Vieng, morgen zullen we naar onze volgende bestemming vertrekken; Vientiane. Vanuit daar zullen we verder reizen naar het zuiden van Laos.
Wij genieten hier nog wel even van het al het moois, de eerste drie weken zijn bijna om, maar we hebben daarna nog elf weken dus dat zal wel goed komen!
Liefssssssss
Nog een filmpje van het tuben!:.

• 04 September 2016 - 19:16

Klaasje:

Erg mooi om jullie verslag te lezen, hoe jullie genieten. Veel plezier.

• 07 September 2016 - 21:51

Rosalie:

Hopelijk is het daar leuk kijk er elke dag op.
    Ik mis je nu al ik hoop dat je snel weer komt.
    Nog vee plezier.
    Liefs
    Rosalie xxxxxxx

• 25 September 2016 - 16:54

Koen En Mandy :

Sorry, ik was helemaal vergeten te reageren.

Dankjewel Klaasje! Fijn dat het verslag goed bevalt!

Hee Rosalie, ja het is hier erg leuk, we zien heel erg veel van verschillende culturen en de natuur en bezienswaardigheden zijn echt prachtig. Het duurt alleen nog eventjes voordat we terugkomen.. 22 november landen we weer in Duitsland. Dankjewel, jij ook heel erg veel succes op school! Liefss