Het magische Myanmar - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu Het magische Myanmar - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu

Het magische Myanmar

Blijf op de hoogte en volg Koen en Mandy

18 Oktober 2016 | Myanmar, Pagan

Mingalarbar (oftewel hallo),

We zijn ondertussen al een aantal dagen in het geweldige en magische Myanmar. Maar ik was de vorige keer gebleven bij Hanoi (Vietnam).
Toen we aankwamen in Hanoi was het al redelijk laat, we werden door de bus afgezet bij onze geweldige homestay! We kregen meteen drinken en koekjes bij aankomst en onze spullen werden naar onze ruime kamer met enorm bed en bloemblaadjes gebracht. We hadden zelfs een massage douche.. We besloten nog even wat te eten en daarna te gaan slapen, want morgen wilden we Hanoi gaan verkennen.
We hebben verschillende musea bezocht vandaag, het was niet echt bijzonder, we hadden wel bijna overal studentenkorting, de eerste keer tijdens onze reis xd We zijn onder andere naar het Ho Chi Minh museum en het vrouwenmuseum geweest. Gisteren waren we trouwens nog bij een meer geweest, dat heel romantisch moest zijn, wij zagen de romantiek er niet echt van in..
Onze laatste echte dag in Hanoi en ook in Vietnam want morgenvroeg vliegen we naar Yangon (via Bangkok). Dus we besluiten rustig aan te doen vandaag. Koen gaat nog op zoek naar slippers in zijn maat, dat is nogal lastig hier met al die mensen met hun kleine voeten. En ik kijk expeditie robinson terug (want daar had ik ook nog geen tijd voor gehad en ik hoorde in Sapa dat het gewoon op youtube staat, dus dat is ideaal!).
Het ontbijt is trouwens ook geweldig bij onze homestay, heel uitgebreid en erg lekker, alleen vertrekken we de laatste dag erg vroeg en is het ontbijt nog niet begonnen.. Maar we krijgen een ontbijtbox mee voor op het vliegtuig. De taxi brengt ons naar het vliegveld, waar we mooi op tijd aankomen, en hier komen we de Engelsen, die we ondertussen al vier keer tegenkwamen in Vietnam, weer tegen, zij vliegen naar Nieuw-Zeeland. De eerste vlucht duurt ongeveer twee uur, daarna landen we in Bangkok, waar we 6 uur overstap tijd hebben. We gaan in Bangkok met de taxi even snel naar de selfstorage, die ligt drie kwartier vanaf het vliegveld. Want we willen graag het pak van Koen en het jurkje van mij opslaan, die we hebben laten maken in Hoi An. Nadat we de kleding hebben opgeslagen en weer terug zijn op het vliegveld gaan we nog snel even naar de 7-11 want die tosti's hadden we best wel gemist! Daarna vliegen we door naar de eindbestemming: Yangon (Myanmar). Hier hebben we een hostel geboekt met een slaapzaal. In Myanmar liggen de prijzen van de accommodaties namelijk wel een stukje hoger, helaas. We komen laat aan en gaan nog even snel wat eten en dan gaan we slapen, want we zijn kapot van de reis. De volgende ochtend gaan we na het ontbijt richting het station, want we gaan een ritje maken met de trein rondom Yangon, om wat meer te zien van het echte leven van Myanmar. En dan krijgen we zeker weten te zien, wij zijn één van de weinige toeristen, ook op de weg naar het station hebben we nauwelijks toeristen gezien. De mensen zijn allemaal erg hartelijk, ze willen je overal mee helpen en zeggen daar dan ook bij dat ze hier niks voor terug willen want dit doen ze met hun hart. Dit laat meteen het verschil zien tussen Myanmar en de andere landen van Azië, natuurlijk hebben we ook super aardige en hartelijke mensen meegemaakt in andere Aziatische landen, maar niet bij de trekpleisters van die landen. De trein zit vol met de bevolking en met spullen van de bevolking (eten, drinken, geen idee wat, hele emmers vol). We zien onderweg allemaal kleine dorpjes met huisjes die gemaakt zijn van bomen/bladeren. Je merkt wel dat dit het armste land is waar we tot nu toe zijn geweest. Na de indrukwekkende treinrit gaan we naar het hoogtepunt van Yangon, de Shwedagon Pagoda. Deze was erg mooi om in het donker te zien was ons verteld. Toen we er aankwamen was het nog licht, maar toen het donker werd gingen alle lampjes aan en dat gaf toch best een magisch gevoel.
De volgende dag vertrekken we naar Bagan, we gaan met de nachtbus maar moeten al om 3 uur met de taxi dus besluiten we om niet te veel te doen, nog even wat eten en een beetje informatie opzoeken over Bagan in ons hostel en dan gaan we met de taxi richting het busstation. We boekten een dure slaapbus, omdat deze goed aanbevolen wordt door andere Nederlanders en je wel graag een beetje kwaliteit wilt als je moet slapen. In de bus was alles prima voor elkaar, het was bijna een vliegtuig. Ze kwamen langs met een karretje met eten en drinken (dat zat bij de prijs in) en ze hadden dekentjes en elke stoel had een eigen tv scherm. Het slapen ging helaas wat minder, maar de service was zeker top! Toen we onderweg een stop maakten was er vuurwerk, want vandaag begint het lichtfeest in Myanmar.
We komen 's ochtends vroeg: lees half 6 aan in Bagan. We zien, als we onderweg zijn naar ons hotel, allemaal luchtballonnen in de lucht en allemaal pagoda's en tempels die boven alles uitsteken, echt heel bijzonder om te zien. We komen aan in het hotel en worden meteen hartelijk ontvangen met drinken en een nat doekje. We besluiten meteen de tempels te gaan verkennen op een e-bike aangezien we de kamer toch nog niet in mogen. Dus daar gaan we, onderweg naar de eerste tempel van de 4400 die er zijn in Bagan (we gaan die natuurlijk niet allemaal bekijken xd). Koen vergeet zijn rok die hij gekocht heeft in Yangon mee te nemen (het is in Myanmar namelijk normaal om als man een rok te dragen, dat doet de hele bevolking, en verder moet je eigenlijk altijd gekleed gaan in een lange broek en t-shirt, alleen is het hier wel 40 graden, dus deed ik ook wel is een korte broek aan, maar dan wordt je wel echt raar aangekeken..). Ik bekijk ondertussen vast de tempel, die ik helemaal voor mij zelf heb, omdat het nog zo vroeg is en besluit ook de naast gelegen tempel te bekijken (hier kun je opklimmen, maar ik besluit even op Koen te wachten zodat we dat samen kunnen doen ;)). En men wat een uitzicht vanaf die tempel, je overziet een groot gedeelte van de 42 km² waar alle tempels staan. En het is zo prachtig, zo magisch, echt niet te beschrijven. We vinden het nu al prachtig, en we hebben nog maar twee tempels gezien xd. We bekijken vandaag zo'n vijftien tempels en gaan daarna terug naar het hotel om in te checken even af te koelen in het zwembad. Aan het eind van de middag gaan we weer op de e-bike voor de zonsondergang, we horen van een mooie tempel, maar die is ontzettend druk als we daar aankomen en door de wolken kun je niet zoveel zien, dus we besluiten morgen maar naar de zonsondergang te kijken, maar onderweg komen we weer bij de eerste tempel waar we op stonden en kijken we vanaf hier de rest van de zonsondergang, magisch! We eten nog eventjes wat bij een lokaal restaurantje, en dan komt er een hele stoet langs met kinderen met lichtjes (het lichtfestival). Ze zingen en dansen, het is echt super leuk om te zien. Daarna gaan we terug naar het hotel, we wilden eigenlijk morgen de zonsopgang doen, maar we zijn zo kapot van de nachtbus en vandaag dat we besluiten dat overmorgen te doen.
We kunnen dus een beetje uitslapen en na het ontbijt (wat best prima is), gaan we naar Mount Popa, een berg in de buurt van Bagan, met daarop een klooster. Het is een bedevaartsoord. De weg ernaartoe is erg indrukwekkend, ik weet niet of dat het goede woord is, het is erg confronterend of lastig om te zien is beter denk ik. We zien onderweg namelijk, bij de laatste, erg lange weg, er komt geen einde aan, alleen maar mensen bedelen. Ze zwaaien, houden hun handen op, en elke 5 meter staat wel iemand, allemaal met hetzelfde zielige, oude, of erg jonge (er zijn ook baby's) gezicht. Het laat wel zien hoe arm dit land is. Mount Popa zelf valt helaas een beetje tegen, je moet trouwens overal je schoenen uit, dus ook de 772 trappen, met veel apenpoep, want er lopen hier apen los, loop je op blote voeten. Het uitzicht is wel oké, maar ook niet echt wow, als we beneden komen begint het ineens keihard te regenen. We hebben dan nog een uur om bij de bus te komen, dus we denken we wachten wel even, maar de regen wordt een paar keer minder, maar dan begint het weer net zo hard. Dus we komen doorweekt, maar wel op tijd aan bij de bus. Alleen is de rest er nog niet, dus moeten we alsnog wachten.. Wat later dan gepland komen we weer aan bij ons hotel, we wassen onze voeten (want die zijn erg vies van de regen en de apenpoep), en maken ons klaar voor een tweede zonsondergang. We hebben gehoord van een andere plek die minder toeristisch is dus we zijn benieuwd.. Alleen blijkt deze tempel in de steigers te staan (er staan best veel tempels in de steigers door de aardbeving van 24 augustus), maar dat betekend dus dat we er niet op kunnen. Maar we kunnen wel op die tempel er naast, dus beklimmen we die, het uitzicht is best wel erg mooi en als de zon ondergaat wordt het echt magisch. Tussen de tempels komt dan een soort mist en dan de prachtige kleuren van de zon erbij.. Echt prachtig! Als we weer naar onze e-bike gaan is de band lek.. Dus we lopen met de e-bike naar de politie, die is gelukkig dichtbij, en zij bellen ons hotel. Na drie kwartier komen er twee mensen en kunnen wij de e-bike van één van hen meenemen. Dus het wordt allemaal wat later dan gepland, want daarna moeten we nog eten, en we willen het stadje nog in want daar zijn alle tempels versierd met kaarsen (lichtfestival) en we wilden op tijd gaan slapen omdat we morgen de zonsopgang willen doen..
De volgende dag gaat de wekker om 4 uur, je moet er wat voor over hebben.. We hebben gelezen over een goede plek voor de zonsopgang, maar als we daar aankomen is ook die gesloten omdat het te gevaarlijk is door wat de aardbeving heeft aangericht.. Dus wat nu? We weten nog een tempel waar we op kunnen klimmen, de tempel van de zonsondergang, de tempel waar we voor het eerst op waren geklommen, alleen is die nog erg ver weg.. Maar we besluiten maar gewoon die kant op te rijden. Als we daar aankomen is er nog één andere jongen, en de zonsopgang is werkelijk waar prachtig. Alle kleurtjes, de mist tussen de tempels, en de rust, omdat we maar met z'n drietjes zijn, magisch! Nadat de zon bijna op is, komen er nog 4 mensen aan, en wij dachten dat wij laat waren.. We hebben echt genoten van de zonsopgang, hoewel het vroege opstaan niet echt fijn was, maakte dit heel veel goed! We gingen terug naar het hotel voor het ontbijt en gingen daarna weer Bagan in om de andere tempels te bezoeken. We zien zo ontzettend veel verschillende tempels: grote, kleine, gouden, witte, bruine, rode. Soms zijn we alleen, soms zijn er veel locals, maar we hebben nog bijna geen toerist gezien. En dat zorgt wel echt voor de magie van Bagan. Het is nog niet zo toeristisch, behalve dan de zonsondergang op die vet toeristische tempel. En het is uitgestrekt en er zijn super veel tempels die dichtbij elkaar zitten. Alle tempels bekijken in de warmte kost wel erg veel energie. En vooral ook omdat je alles op blote voeten bekijkt, dus als de zon dan op stenen staat is het super heet. We hebben de perfecte tempel gevonden voor de zonsondergang van vanavond, in ieder geval dat denken we. We zijn daar vandaag namelijk ook best wel naar op zoek geweest, en we kwamen weer bij drie tempels die dicht zijn naar aanleiding van de aardbeving.. Maar gelukkig hebben we, hopelijk weer een magische, plek gevonden. Ik schrijf dit bij het zwembad, waar we nog een beetje afkoelen van deze warme dag, en dan gaan we straks weer genieten van hopelijk weer een prachtige zonsondergang! Helaas was het best bewolkt, en kwam er een grote onweersbui aan.. Het plekje dat we hadden gevonden was helaas ook niet echt voor ons alleen, we stonden er met z'n twintigen denk ik.. De zonsondergang begon best mooi, maar toen kwam de grote wolk met onweer er aan en besloten we richting ons hotel te gaan. We stopten nog even bij 'onze' tempel, maar hier was de zonsondergang ook niet mooi door alle bewolking. Dus we gingen richting ons hotel, aten nog even wat onderweg, en besloten niet te laat naar bed te gaan. Morgen gaan we in ieder geval rond 11 uur met de bus naar Mandalay, zodat we nog een beetje kunnen uitslapen, want we zijn een beetje ziekjes. De volgende grote stad in Myanmar die we gaan bezoeken. We zijn benieuwd!
Heeeel veeeel liefs vanuit het magische Bagan!

• 18 Oktober 2016 - 22:32

Ans Diender:

Prachtig! Het totaal andere wereld. Wat een belevenis.

• 19 Oktober 2016 - 21:46

0pa En Oma:

Wat weer een mooi verslag .maar wel bij Koen blijven .Niet alleen altijd samen .liefs Opa Oma