Het noorden van Vietnam - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu Het noorden van Vietnam - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Koen en Mandy - WaarBenJij.nu

Het noorden van Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Koen en Mandy

09 Oktober 2016 | Vietnam, Ðảo Cát Bà

Heeeeee,
We zijn bijna aan het einde gekomen van onze reis door Vietnam..
Vorige keer waren we geëindigd in Hué, we hebben daar de Imperial City bezocht. Dit was best leuk om te zien, er waren erg veel verschillende tempels die we hebben bekeken. Na het bekijken van de tempels gingen we met de nachtbus verder naar Hanoi.
We kwamen 's ochtends vroeg (5.30) aan in Hanoi, we besloten meteen naar het treinstation te gaan om de trein te pakken naar Ninh Binh. De trein reis was best oké en het duurde maar twee en een half uur, er was airco en zelfs een tv (dus best luxe zelfs voor Nederlandse begrippen). We hadden een hotel geboekt tegenover het treinstation, dit was erg makkelijk te vinden. We huurden een scooter zodat we de omgeving konden verkennen. Tam Coc ligt een paar kilometer van Ninh Binh. Het is super handig om zo de prachtige omgeving te verkennen. We rijden langs rijstvelden en bergen naar een pagoda, die boven op een berg staat. Daarna gingen we naar Trang An (het minder toeristische Tam Coc), hier deden we een boottocht van drie uur en die was echt super! We gingen door groten en vaarden langs de prachtige bergen samen met een Poolse jongen. Alleen ging de zon al onder dus moesten we door het donker weer terug naar Ninh Binh en dat was nog best een uitdaging, want lantaarnpalen kennen ze hier niet. Maar we kwamen na een lange dag weer terug in ons hotel en hebben daar gegeten, fried rice, die verbrand was, dus echt lekker was het helaas niet. De volgende dag zijn we 's ochtends opnieuw naar Tam Coc gegaan omdat we graag tussen de rijstvelden en bergen wilden lopen, dat hadden we gisteren niet gedaan en we wilden nog naar het uitkijkpunt. Het lopen tussen de rijstvelden was erg leuk, de omgeving is zo prachtig, de kleine dorpjes die je tegen komt zijn zo schattig en de mensen proberen je de weg te wijzen in hun beste Engels. Het was een hele klim naar het uitzichtpunt en helaas was het best mistig dus kon je niet heel erg veel zien, en hing als het ware een waas voor, maar het was alsnog erg mooi om Tam Coc van boven te bekijken. We gingen 's middags weer terug naar Hanoi omdat we daar een tour wilden boeken naar Sapa, zodat we die avond nog met de nachtbus naar Sapa konden gaan. Gelukkig verliep het allemaal soepel en konden we de tour boeken en gingen we met de nachtbus, die helaas kleiner was dan de nachtbussen die we gewend waren in Vietnam, naar Sapa.
We kwamen om 4 uur aan in Sapa, maar mochten in de bus blijven liggen om nog wat te slapen. Er stonden al allemaal vrouwen van de H'mong stam om onze bus heen, maar dat maakte voor ons niet uit, want die willen graag dat je bij hen een tour boekt en wij hadden die immers al geboekt. Rond half 6 gingen we naar buiten, het was best frisjes buiten de bus, eindelijk een beetje koelte na als die warmte. We vonden onze groep (die bestaat uit 13 mensen) en gingen naar het hotel waar we konden ontbijten en douchen (alleen ze hadden niet echt een douche dus dat hebben we maar niet gedaan xd). Het ontbijt was best prima alleen duurde het erg lang voordat het klaar was en voordat je kon bestellen. Na het ontbijt begon de trekking, we zaten in een groep met vijf Fransen, vier Portugezen en twee Spanjaarden, en het was een erg gezellige groep! De eerste dag was de trekking best wel leuk, je loopt tussen de rijstvelden en geniet van prachtige uitzichten Gelukkig was nog niet alle rijst geoogst dus hadden we nog veel foto's met groen en gele rijst en soms ook wel foto's met lege rijst terrassen. De gids was ook erg aardig. Ik viel alleen nog onderweg, want het was best wel glad. Na een paar uur lopen kwamen we aan bij een dorpje waar we gingen lunchen, er was hier zelfs wifi, dat had ik echt niet verwacht. De lunch was best goed voor elkaar en het smaakte best prima. Daarna gingen we verder met de trekking en twee uur later kwamen we aan in het dorpje waar we die nachten zouden overnachten. Het was een soort homestay waar we met z'n dertienen konden verblijven. Er was dichtbij een rivier waar je kon zwemmen en bij de homestay hadden ze opnieuw gewoon wifi en er was elektriciteit en stromend water. Je merkt dan toch wel dat het al erg toeristisch is en gericht is op toeristen. We deden wat spelletjes, douchten en maakten ons klaar voor het avondeten. Dat was ook erg lekker, ze hadden allerlei verschillende soorten eten. De groep was super gezellig, we speelden spelletjes, dronken een biertje en gingen rond 9 uur naar bed want we waren echt kapot van de trekking en de nachtbus.
De volgende ochtend zouden we vroeg vertrekken dus wij waren om 8 uur klaar, alleen was de gids er nog niet, en we waren één van de weinigen die al uit bed waren.. Rond 9 uur kregen we het ontbijt (pannenkoeken met bananen!), wat erg lekker was. Daarna begon de tweede dag van de trekking, we liepen opnieuw over de randen van de rijstvelden (zeg maar gerust balanceerden), aan de ene kant was de afgrond aan de andere kant de rijst met heel veel water. Dus het was niet echt een pretje om daar te lopen want het was erg glad. Gelukkig hebben we het overleefd (de eerste dag is er namelijk een man van onze groep naar beneden gevallen, gelukkig viel hij maar tot halverwege en kon hij gewoon door met de trekking, maar toch, daar had ik niet zoveel zin in). De trekking van vandaag was niet zo ver, we liepen door een bamboe bos en daarna kwamen we uit bij de waterval. Dit was best leuk om te zien, maar eigenlijk hadden we het wel een beetje gehad met al dat lopen en met al die vrouwtjes die dingen aan je willen verkopen (sjaals, armbandjes, hoofdbanden enz.). Ze zijn namelijk best opdringerig en daar houden wij niet zo van. We lunchten best vroeg in een dorpje en gingen vanaf daar met de bus naar het hotel waar we begonnen met de trekking. We konden daar douchen (hebben we niet gedaan) en we gingen daarna met de bus van vier uur naar Hanoi. We hadden al een kamer geboekt in Hanoi (een dorm), dus daar konden we lekker douchen (hoopten we). We waren om 2 uur terug in het hotel dus we hadden nog even voordat we werden opgepikt om met de bus te gaan, dus we besloten samen met twee Nederlanders nog even wat te drinken, om deze trekking in Sapa af te sluiten. Daarna gingen we met de bus naar Hanoi, waar we rond 10 uur aankwamen. We gingen naar ons hotel en we kregen een sleutel van de dorm, er waren zes bedden en onze bedden waren het verst van elkaar af. We gingen nog even snel douchen en gingen daarna slapen want de volgende dag gaan we weer verder naar Cat Ba (een eiland bij Ha Long Bay).
De volgende ochtend ontbeten we vroeg want we gaan met de bus en boot en bus naar Cat Ba. De trip duurde best lang en we moesten steeds overstappen op een nieuw vervoersmiddel, eerst de bus dan de boot en dan opnieuw de bus. We kwamen in het begin van de middag aan in Cat Ba en ons hostel was een klein stukje lopen van de busstop dus dat scheelde. We checkten in en wilden graag onze tickets voor Myanmar en ons visum voor Myanmar regelen voordat we de stad gingen bekijken. Alleen dat duurde de hele dag, want de rabobank creditcard werkt niet op de site van het viusm van Myanmar.. Dus na heel veel gedoe en veel contact met de rabobank (die ons niet konden helpen, want het was een probleem van de site zeiden ze, maar dit is al een jaar zo bezig lazen we online, en alle andere creditcards van Nederlanders werken alleen de rabobank creditcard niet), hebben we het visum geboekt met de creditcard van Marga (Koen's moeder, bedankt nog hiervoor ;)). En toen we dat eindelijk hadden gedaan was het al 10 uur 's avonds, maar we hadden wel alles geregeld, de vluchten en het visum en het eerste hostel zijn geboekt voor Myanmar. En we hebben nog een tour geboekt voor morgen om met de boot Ha Long Bay te verkennen.
's Ochtends vroeg, na het ontbijt, werden we opgepikt en naar de haven gebracht vanwaar de boot ons door de prachtige omgeving vaarde. Alle rotsen en alle kleine drijvende dorpjes, het is echt zo geweldig om te zien! En dat op een boot, met super aardige mensen, een beetje wind, het zonnetje, geen wolken, wat wil je nog meer? Het was een geweldige trip, we zagen echt een prachtige omgeving en daar hebben we ook zelf mogen kajakken door grotten en tussen de bergen.Het was echt geweldig om te doen, een super ervaring! We ontmoeten ook erg gezellige mensen op de boot, waarmee we 's avonds eten en een drankje drinken en met een deel van de mensen gaan we de volgende dag naar het nationale park van Cat Ba.
We gaan naar het nationale park met een lokale bus, wat betekend weer vroeg opstaan, en we hadden ons nog zo voor genomen om hier een beetje uit te slapen.. We gaan met z'n vieren naar het nationale park. Het is een soort jungle waar je misschien zeer zeldzame aapjes kunt tegen komen (wij hebben ze helaas niet gezien). Het was wel erg leuk om door de jungle te lopen en op de stenen te klimmen en aan het einde van de trip kom je aan in een dorpje waar je de prachtige bergen weer ziet. Vanaf daar namen we een boot en hadden we het plan om de dag verder niks meer te doen. Maar toen zagen we, terwijl we terugliepen naar ons hotel een bord met daarop een fort aangegeven (en niet alleen een fort maar ook een prachtig uitzicht). We dachten, misschien moeten we daar morgenvroeg voordat we naar Hanoi gaan nog naar toe gaan. Maar toen we het op zochten op het internet zag het er prachtig uit dus besloten we diezelfde middag nog te gaan samen met Lior. We beklommen de berg, het was nog best wel een klim, maar het uitzicht was het echt waard! Dit was het prachtigste uitzicht dat we hadden gezien deze reis. Je kunt ook nog bunkers zien en geweren en er is een klein museum. Maar vooral het uitzicht is echt prachtig! Er zijn twee uitzichtpunten en vanuit één kun je de zonsondergang zien, dus we gingen eerst naar het andere uitzichtpunt en kwamen toen terug bij die van de zonsondergang en toen was het daar al best druk. Gelukkig hadden we daar al wat mooie foto's gemaakt toen het nog rustig was en toen de zon nog hoger stond, want toen zag het er mooier uit dan met de zonsondergang. Maar het is echt een prachtige plek met een geweldig uitzicht! Hierna gingen we nog wat eten met Lior, zij is vegetarisch en gisteren waren we naar een vegetarisch restaurant geweest (wat trouwens best wel lekker was), maar we hadden nu eigenlijk wel zin in een burger, dus zochten we een restaurant waar we zowel vlees als vegetarisch konden eten. Na een tijdje zoeken vonden we een plek, die er ook best prima uitzag en het was ook best lekker. Na het eten probeerden we nog iets uit Japan, een soort spekjes met pindakaas er binnenin, het smaakt erg gek. Daarna wisselden we nog wat laatste tips uit en gingen we naar onze kamer, want het reisverslag moest nog geschreven worden en we zijn ook erg moe van al deze indrukken de laatste dagen. Morgen gaan we naar Hanoi en donderdag vliegen we naar Yangon (Myanmar), dus we moeten maar een beetje bijslapen in Hanoi voordat ons volgende avontuur begint..
Eerst nog even ons laatste nachtje in Cat Ba en daarna nog even genieten van Hanoi en de omgeving van Hanoi, want we lazen dat er niet heel veel te doen is in Hanoi.
Tot de volgende keer!!
xxxxxx

• 09 Oktober 2016 - 18:19

Marga:

Geweldig mooie foto`s, Van de foto met het schip of de foto ven de vrouw met de mand op de rug kun je wel een poster van maken!

• 10 Oktober 2016 - 09:57

Jildou:

Mooi verhaal weer !! Heel veel plezier nog.. en een goede nachtrust zo nu en dan !
    WHAHAHAHA

• 10 Oktober 2016 - 21:30

Oma:

Geweldig mooi weer wat van jullie te horen .en prachtige foto s liefs opa oma